Potrebuje Európa vlastný vyhľadávač?

Paríž, Centre Pompidou, internet

Bezplatný internet pred Centre Pompidou v Paríži, (zdroj: Mark Skipper/Flickr)

„V Rusku máte ako alternatívu Yandex, iné vyhľadávače máte v Južnej Kórei, Číne a Japonsku, nejaké sú dokonca v Južnej Amerike a v USA,“ povedal tvorca európskeho vyhľadávača Qwant Éric Leandri pre časopis Horizon, ktorý vydáva Európska komisia.

Európska exekutíva podporila tento projekt z rámcového programu pre podporu vedy a inovácií Horizont 2020. Prostredníctvom nástroja InnovFin do neho vložila 25 miliónov eur s vyhliadkou, že napokon osloví širšie publikum.

Tvorcovia vyhľadávača ako jednu z výhod propagujú to, že si stránka neukladá informácie o používateľoch, čo je ťahákom čoraz populárnejšieho portálu DuckDuckGo. Bez akýchkoľvek súborov cookies sa spoločnosť nemôže dostať do konfliktu s európskymi pravidlami na ochranu súkromia.

Qwant zapadá aj do ďalších predpokladov na získanie verejných financií. Podporiť ho znamená podporovať malé a stredné podniky. Digitálnemu trhu v Európe navyše dominujú americké spoločnosti, čo má zvrátiť zamýšľané vytvorenie jednotného digitálneho trhu.

Medzi vyhľadávačmi je prevaha Googlu ešte výraznejšia a šplhá sa k 90 % trhového podielu. Po alternatíve od Microsoftu sú tu azda len tie s regionálne podmienenou popularitou, príkladom môže byť český Seznam.

Od startupu k 20 miliónom užívateľov

Qwant začínal v roku 2013 ako malý parížsky startup. Jeho druhý zakladateľ Jean-Manuel Rozan tvrdil, že Európa je jediným miestom na svete, kde si ľudia internet zamieňajú s Googlom.

Vďaka svojim ambíciám získal projekt čoskoro mediálnu pozornosť. Už v roku 2014 si ho všimli New York Times. Autor článku Mark Scott ale pripomína ďalší francúzsky počin Quaero, do ktorého vláda a investori naliali 240 miliónov eur a napriek tomu v roku 2013 stroskotal.

Po tom, ako Qwant na začiatku tohto roku získal domáci trhový podiel 1 %, mu rozsiahly článok venoval najčítanejší francúzsky denník Le Monde. Zrejme aj vytváraním alternatívy voči americkému gigantovi zaujal tiež štátnych úradníkov.

Detská verzia vyhľadávača Qwant Junior pre školy by k nemu mohla priviesť 3 milióny stabilných užívateľov. Autori si veria, že sa vďaka tomu dostanú do povedomia miliónov rodičov.