Aerolínie pokračujú v boji proti EÚ ETS rôznymi cestami

Včera (1.8.) v Pekingu opäť diskutovali predstavitelia leteckých spoločností, predovšetkým z USA a Ázie, o pláne Európskej únie spoplatniť od budúceho roku ich emisie v rámci schémy pre obchodovanie EÚ ETS.

Podľa Číny, bude toto opatrenie stáť jej letecké spoločnosti ročne 800 miliónov jüanov (€85 mil.) a do roku 2020 sa táto suma viac než strojnásobí. Americkí dopravcovia zase odhadujú, že na nákup povoleniek nad pridelený limit zaplatia do roku 2020 asi 3,1 miliardy dolárov (€2,15 mld.), čo by viedlo k zvýšeniu cien leteniek, napríklad pre trasu New York – Londýn až o 57 dolárov (takmer €40).

Podľa Európskej únie však prípadné zdraženie bude len na úrovni niekoľkých dolárov. Neistota v cenách budúcich leteniek súvisí s nejasným vývojom cien povoleniek za tonu oxidu uhličitého, ktorá bude závisieť na dopyte. Vzhľadom na svetovú recesiu je ich momentálna cena nízka. U aerolínií, ktoré zvýšia svoju efektívnosť a mohli by tak zvyšné pridelené povolenky predávať, by to mohlo dokonca viesť k zníženiu cien leteniek.

Neprimerené opatrenie

Aerolínie sa obávajú najmä toho, že budú musieť nakupovať povolenky na emisie vypustené počas celého letu, hoci len malá časť z neho bude v skutočnosti prebiehať vo vzdušnom priestore EÚ, napr. v prípade letu zo San Francisca do Londýna.

O podobnom spoplatnení leteckej dopravy ako je EÚ ETS uvažujú aj v Austrálii, Japonsku a na Novom Zélande. Aerolíniám tak potenciálne hrozí, že budú za tú istú tonu CO2 platiť viackrát.

Ako ale zdôrazňuje Komisia, prepravcovia z krajín mimo Únie môžu získať výnimku z pravidiel EÚ ETS, ak ich vlády preukážu, že prijali ekvivalentné opatrenia na zníženie emisií z leteckej dopravy. Tie síce zatiaľ presne nedefinovala, avšak napríklad Rusko alebo Air China už s EÚ spolupracuje na ich možnej implementácii.

Podľa Zhang Baojiana, regionálneho viceprezidenta Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu Severná Ázia, je takýto poplatok nielen „neprimeraný“ ale „protiprávny“.

Mark Watson, vedúci environmentálnych záležitostí hongkongského prepravcu Cathay Pacific, upozornil, že EÚ ETS penalizuje nonstop lety na dlhú vzdialenosť, ktoré sú v skutočnosti palivovo efektívnejšie ako lety s prestupnými zastávkami. Ako príklad uviedol nonstop let na trase Hong Kong – Londýn, ktorý je o 16 % kratší a vypustí sa počas neho menej emisií CO2. Avšak bude mať o 76 % vyšší emisný poplatok ako let na danej trase so zastávkou na Blízkom Východe, v prípade ktorého by sa spoplatnili emisie len z druhej časti letu do Londýna.

Bez ekologických garancií

Prepravcom takisto vadí, že EÚ negarantuje to, že výnosy z predaja emisných povoleniek sa použijú na projekty ochrany prírody či klímy a členské štáty EÚ tak budú môcť z leteckej prepravy získať dodatočné vlastné príjmy. Watson pripomenul britskú daň pre pasažierov, ktorí odlietajú z letísk vo Veľkej Británii, ktorá mala byť environmentálnou daňou, ale v skutočnosti sa tieto príjmy používajú ako každá iná daň.

„Nepopierame klimatickú zmenu a chceme vážne riešiť našu environmentálnu zodpovednosť. Naše emisie treba regulovať, ale musíme to urobiť na globálnej úrovni implementáciou globálneho prístupu,“ uviedol Watson.

Americké spoločnosti zažalovali EÚ

Hoci Európa a USA sa dosiaľ väčšinou zhodli na spoločnom prístupe k znižovaniu emisií skleníkových plynov, blížiaca sa hrozba začlenenia aerolínií do EÚ ETS vyvolalo búrlivú reakciu aj na druhej strane Atlantiku.

Americká asociácia pre leteckú dopravu (ATA) spolu s najväčšími americkými aerolíniami zažalovali Európsku komisiu pred britským súdom, ktorý začiatkom júla žalobu posunul na luxemburský Súdny dvor EÚ. Únia podľa nich nemá právo regulovať amerických prepravcov alebo vypustené letecké emisie nad inými krajinami alebo v medzinárodnom vzdušnom priestore, napr. nad oceánom. To majú právo len americká či kanadská vláda a EÚ údajne porušila Chicagskú konvenciu o medzinárodnom civilnom letectve. Požadujú preto právnu revíziu a anuláciu rozhodnutia EÚ.

Podľa Komisie je však opatrenie, ktoré schválili vlády členských krajín aj Európsky parlament, plne v súlade s medzinárodným právom. Hovorca komisárky pre klimatické opatrenia uviedol: „Nemyslíme, že ide o extrateritoriálne opatrenie, pretože keď lietadlo pristane alebo odlieta z európskeho letiska, máme právo vydávať legislatívu tu v Európe.“

Na júnovom zasadnutí Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu (IATA) aerolínie vyzvali, aby Únia celý plán pozdržala alebo úplne zrušila, pretože hrozí obchodná vojna, napr. zo strany Číny. Podľa IATA EÚ „pravdepodobne presiahla samu seba v spôsobe, ako sa ho snaží vnútiť“.

Komisárka Connie Hedegaardová od začiatku sporu obhajuje právo EÚ zaviesť legislatívu pre zníženie emisií z leteckej dopravy a trvá na tom, že Únia s tým nemieni obchodovať. Zdôrazňuje, že nespravodlivé by bolo požadovať od európskych aerolínií platiť za to, čo by americké alebo čínske spoločnosti prelietali zadarmo.

Obhájcovia EÚ poukazujú aj na to, že samotné aerolínie si zvolili takúto schému pred inými nástrojmi, ako je ekologická daň alebo poplatky z leteckého paliva, čo preukazuje aj dokument z roku 2007, kedy EÚ toto opatrenie pripravovala. V ňom Brian Pearce, hlavný ekonóm IATA, napísal: „Rozšírenie EÚ ETS aby pokrývala leteckú dopravu je pravdepodobne najmenej nákladným a najefektívnejším spôsobom ako riešiť klimatické dopady leteckej dopravy v Európe.“

Podľa právnikov z EÚ a environmentálnych organizácií, ktorí sa zúčastnili súdneho pojednávania pred Súdnym dvorom EÚ, je začlenenie leteckej dopravy legálne. Prirovnali ho k poplatkom za pristátie alebo zákaz nadmerne hlučných lietadiel. Annie Petsonk, právnička z americkej nadácie Environmental Defense Fund uviedla: „Systém EÚ nie je daň – ak ju nechcete platiť, môžete znížiť svoje emisie.“

Niektorí už začali obnovovať flotilu

Predbežné rozhodnutie európskeho súdu by mohlo byť známe do konca tohto roku. Niektoré americké aerolinie sa už však začali pripravovať na vstup do schémy, tak ako to požaduje legislatíva EÚ – monitorujú svoje emisie z letov do EÚ a podávajú správy, aj keď oficiálne proti tomuto kroku stále protestujú.

Ako uviedol hovorca IATA Perry Flint pre New York Times, flotila amerických spoločností je vo všeobecnosti staršia, a teda aj menej palivovo efektívna ako u aerolínií zo západnej Európy. Veľa prepravcov preto už robí kroky na zníženie emisií – nakupujú lietadlá s efektívnejšou spotrebou a lietajú priame lety. Avšak tieto opatrenia u nich nevyvolala povinnosť, ktorú chce EÚ uvaliť, ale skôr snaha znížiť vysoké poplatky za palivo a vylepšiť imidž firmy u verejnosti krokmi na ochranu prírody.

Príkladom je spoločnosť American Airlines, ktorá mala od roku 2009 všetky lietadlá od amerického Boeingu. V júli tohto roku oznámila, že sa s európskym výrobcom lietadiel Airbus dohodli na nákupe 260 nových lietadiel, čo zdôvodnili aj ich vyššou efektívnosťou.

Zákon zakazujúci účasť na EÚ ETS

Opatrenie už vyvolalo aj diplomatickú roztržku medzi EÚ a USA. Riaditeľ Úradu pre rokovania o letectve na americkom ministerstve zahraničia Wendell Albright uviedol: „Európska únia to prepravcom USA vnucuje bez nášho súhlasu. Je na USA rozhodnuúť o cieľoch a primeraných krokoch pre americké aerolínie s ohľadom na emisie skleníkových plynov.“ Dodal, že americká vláda dala EÚ viackrát najavo svoju nevôľu a „skúma rôzne možnosti“ riešenia.

Jednou z možností je návrh zákona, ktorý predložil Výbor pre dopravu a infraštruktúru pri Snemovni reprezentantov 20. júla a zakázal by leteckým spoločnostiam z USA podieľať sa na európskej schéme ETS.

Predseda výboru – republikán John L. Mica – uviedol: „Táto nespravodlivá schéma Európskej únie pre obchodovanie s emisiami je jasné porušenie medzinárodného práva, ktoré dáva amerických leteckých prepravcov do konkurenčnej nevýhody, ničí pracovné miesta v letectve USA a môže viesť k obchodnej vojne.“ Dodal, že „toto opatrenie oboch politických strán [republikánov i demokratov] vysiela jasný signál EÚ, že Spojené štáty sa nebudú podieľať na tomto neuváženom a protiprávnom programe EÚ.“

Podľa návrhu zákona by malo ministerstvo dopravy zakázať americkým aerolíniám účasť na EÚ ETS. Takisto sa v ňom navrhuje, aby predstavitelia USA vyrokovali alebo iným spôsobom prijali opatrenia nevyhnutné na to, aby americké letecké spoločnosti neboli pokutované jednostranne uvaleným európskym systémom. Predkladatelia návrhu trvajú na tom, aby rámcom pre riešenie emisií z leteckej dopravy boli politiky, štandardy a odporúčania Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO).

Predstavitelia EÚ však poukazujú na bezvýslednosť rokovaní na pôde ICAO, ktoré prebiehajú už od roku 1997. „Boli sme trpezliví po dlhé roky. Globálne riešenia? Som úplne za. EÚ bojovala za globálne riešenia dlhé roky – nanešťastie, bez dostatočného úspechu,“ uviedla Hedegaardová pre Reuters.