Čína zakázala aerolíniám platiť za emisie, Komisia neustúpi

Hovorca komisárky pre klimatické opatrenia Isaac Valero-Ladrón uviedol, že EK „zostáva presvedčená, že čínske aerolínie budú dodržiavať legislatívu EÚ keď budú obsluhovať prostredníctvom letísk EÚ“.

Čínska vláda v pondelok (6.2.) uviedla, že zakázala svojim leteckým prepravcom zapojiť sa do schémy EÚ ETS a zaviesť extra poplatky za emisie.

Európska komisia ale varovala pred finančnými pokutami, ktoré hrozia aerolíniám za nedodržiavanie legislatívy EÚ, a to vo výške 100 eur za každú vypustenú tonu CO2, v prípade vytrvalého porušovania im môže dokonca zakázať používať letiská na území Európskej únie.

Podľa zdrojov z Únie by sa cena leteniek pri lete zo Šanghaja do Európy mohla zvýšiť maximálne o dve eurá.

„Bolo by oveľa nákladnejšie pre akúkoľvek leteckú spoločnosť nedodržiavať túto legislatívu, než keď tak urobia,“ uviedol Valero-Ladrón na tlačovom brífingu. Dodal, že čínske aerolínie už prijali kroky pre vstup do EÚ ETS a požiadali o bezplatné emisné povolenky, na ktoré majú nárok.

„Máme dobré dôvody veriť, že napokon sa čínske aerolínie budú podieľať na tejto schéme,“ uviedol nemenový zdroj z EÚ.

Spor sa stupňuje týždeň pred spoločným summitom

K vyhroteniu situácie pritom dochádza len týždeň pred stretnutím najvyšších lídrov EÚ a Číny, ktoré sa má uskutočniť 14. februára v Pekingu. V súčasnosti pritom krajiny eurozóny dúfajú v ekonomickú a finančnú pomoc Číny pri riešení dlhovej krízy.

Hovorca komisárky uviedol, že Brusel bude s Čínou i ďalšími partnermi naďalej komunikovať v snahe nájsť kompromisné riešenie. EK bude podľa jeho slov „veľmi šťastná“ ak bude môcť schému EÚ doplniť, ak dôjde ku globálnej dohode o obmedzovaní emisií na pôde Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO). „Dosiaľ to nie je tento prípad. Preto neustupujeme a naša legislatíva bude platiť pre spoločnosti operujúce v Európe,“ zdôraznil Valero-Ladrón.

Čínska agentúra Xinhua citovala nemenovaného predstaviteľa úradu pre civilné letectvo: „Aj čínska strana zváži prijatie nevyhnutných opatrení na ochranu záujmu čínskej verejnosti a firiem v závislosti na vývoji.“

Asociácie čínskych aerolínií CATA vypočítala, že zapojenie do EÚ ETS vyjde ich členov na 800 miliónov jüanov (viac než 97 miliónov eur) v prvom roku a do roku 2020 sa to viac než zdvojnásobí.

Hedegaard: Nie je to diktát Bruselu

Proti začleneniu mimoeurópskych aerolínií protestujú taktiež Spojené štáty americké či India.

Komisárka Connie Hedagaard po minulotýždňovom stretnutí s ministrom dopravy v Indii uviedla: „Nediktujeme ostatným, čo majú robiť. Môžu spraviť čo chcú a môžeme diskutovať o tom, či ide o ekvivalentné opatrenia.“ Dodala, že s ministrom Ajitom Singhom mali „veľmi konštruktívny dialóg“.

Jej hovorca včera doplnil: „Nehovoríme Číňanom, že musia zaviesť trh s uhlíkom, ako sa rozhodla EÚ. Ale hovoríme im, že je to naša environmentálna legislatíva, ktorá platí v Európe. Ak chcete v Európe podnikať, musíte tento zákon rešpektovať.“

Hedegaard v nedávnom rozhovore pre EurActiv uviedla, že čínske úrady uvažovali o stanovení emisných cieľov pre vlastný sektor leteckej dopravy, čo Komisia privítala.