Čínske aerolínie nesúhlasia so zaradením do ETS

Foto: Flickr.com / lrargerich (Licencia Creative Commons)

Od 1. januára 2012 má byť do systému ETS zaradená väčšina leteckých spoločností, ktorých lietadlá budú využívať letiská v EÚ, a to bez ohľadu na to, z akej krajiny prepravca pochádza.

Čínska asociácia pre leteckú dopravu (CATA) v nedeľu oznámila, že je proti zaradeniu ich leteckých spoločností do ETS, ktorý je hlavným nástrojom EÚ pre redukciu emisií skleníkových plynov a od znečisťovateľov vyžaduje nakúpiť si povolenky na emisie CO2, ktoré presiahnu určitý stanovený strop.

Zdroj z EÚ, ktorý si neželal byť menovaný, priznal, že predstavitelia asociácie dali na stretnutí s Komisiou (6.5.) najavo, že s týmto krokom nesúhlasia. Argumentujú tým, že by sa zvýšili náklady jej členov. Ak Únia svoj plán neupraví, CATA požiada vládu v Pekingu prijať protiopatrenia voči európskym prepravcom lietajúcim do/z Číny.

Proti zaradeniu do ETS už protestovali aj americké aerolínie. Niektorí európski prepravcovia však zaradenie vítajú, čím by sa stali zraniteľní voči rôznym ekologickým daniach zo strany jednotlivých štátov.

„Bolo to správne rozhodnutie dať letectvo do ETS,“ uviedol John Hanlon zo Združenia európskych nízkonákladových aeroliniek (ELFAA), ktorých členmi je napríklad írsky Ryanair či maďarský Wizz Air.

„V súčasnosti sme veľmi zraniteľní voči mnohým cnostne znejúcim alternatívam, ako sú národné dane alebo dane EÚ,“ povedal pre agentúru Reuters. „Nevnímame to ako daň alebo poplatok. Je to schéma, ktorá podnecuje dobré environmentálne chovanie a penalizuje zlé – tak by to malo byť.“

Americké firmy riešia prípad súdnou cestou

Začlenením aeroliniek do ETS od budúceho roka by sa spoločnostiam zvýšili náklady v prvý rok najmenej o 1 miliardu, čo by podľa analytikov mohlo znížiť konkurencieschopnosť spoločností a naopak zvýšiť ceny leteniek i uhlíka.

Amerického združenie leteckých prepravcov dokonca podalo žalobu na britské ministerstvo pre energetiku a klimatické zmeny a prípad sa vo forme predbežnej otázky ocitol pred Súdnym dvorom EÚ.

Podľa amerických dopravcov Brusel nemá právomoci regulovať objem ich emisií. V prípade, že by spor vyhrali, Komisia je pripravená odvolať sa. Číňania sa zatiaľ na súd neobrátili. V spore argumentujú napríklad tým, že ich letecké spoločnosti majú moderné a na spotrebu paliva úspornejšie lietadlá než mnohé konkurenčné firmy so starším leteckým parkom.

Predstavitelia EÚ sa bránia, že k začleneniu leteckej dopravy do ETS pristúpili po rokoch bezvýslednej debaty v rámci OSN o tom ako znížiť emisie v leteckej doprave.

Podľa Hanlona je ELFAA ohľadom konania pred súdom EÚ veľmi optimistická: „Naša podpora bola vždy podmienená tým, že schéma je environmentálne efektívna. Aby bola efektívna, musí pokrývať diaľkové lety.“

V prípade, že by americkí a čínski dopravcovia dostali výnimku z ETS, prepravcovia z EÚ by boli v značnej nevýhode v súťaži na tej istej medzinárodnej trase.

(EurActiv/Reuters/TASR)