Čínske aerolínie odmietajú platiť EÚ za emisie

foto: TASR

„Čína nesúhlasí s jednostrannou legislatívou Európskej únie a unijným úradom to už niekoľkokrát na bilaterálnej úrovni komunikovala,“  uviedol pre médiá hovorca čínskeho ministerstva zahraničia Hong Lei.  

Čínske aerolínie sa odmietajú zapojiť do európskeho systému obchodovania s emisiami (ETS), pretože sa obávajú, že to spôsobí prekážku vo vzájomnom obchode, ktorú pocítia aj čínski turisti cestujúci do Európy.

Taktiež Čchaj Chaj-po zo Združenia čínskych leteckých prepravcov (CATA) potvrdil, že členovia združenia, medzi ktorých patria Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines a Hainan Airlines, sa do systému obchodovania s emisiami nezapoja. „CATA ostro odmieta praktiky EÚ nútiace medzinárodné aerolínie do zapojenia sa do obchodu s emisiami,“ uviedol.

Číňania vypočítali, že vstup do systému by stál ich spoločnosti v prvom roku okolo 95 miliónov eur a do roku 2020 sa tieto náklady strojnásobia.  Zvažujú preto aj podanie žaloby. 

Podobný krok už zvolili americké aerolínie. Súdny dvor EÚ ale koncom minulého roku rozhodol, že pravidlá o zahrnutí leteckej dopravy do EÚ ETS sú v súlade s medzinárodným právom. Čchaj Chaj-po uviedol, že na základe poučenia s americkou žalobou sa CATA so súdnym sporom nebude náhliť. Napokon, samotný výber poplatku za emisie od aerolínií nastane až po marci 2013 a vláda taktiež zvažuje odvetné opatrenia voči EÚ.

Platenie za emisie sa nepáči ani indickým, kanadským alebo austrálskym prepravcom.

EÚ neustúpi

Poplatky za prichádzajúce i odchádzajúce lety v Európe sú v platnosti od 1. januára 2012. Európske inštitúcie si od nich sľubujú obmedzenie skleníkových plynov v ovzduší. Letecká doprava sa síce podieľa na svetových emisiách len asi vo výške 2-3 %, ale jej podiel rýchle rastie.

Letecké spoločnosti upozornili, že zvýšené náklady povedú k zvýšeniu cien leteniek. Prenos emisného poplatku na cestujúcich už avizovalo viacero spoločností, vrátane nemeckej Lufthansy, ktorá je druhým najväčším svetovým prevádzkovateľom diaľkových letov. Taktiež americké spoločnosti Delta, United-Continental a US Airways zvýšili ceny leteniek do Európy o emisný poplatok vo výške 3 USD.

Európska únia ale opakuje, že od systému neustúpi a pre spoločnosti by bolo lepšie, keby sa prispôsobili. Aerolíniám, ktoré odmietnu platiť, hrozí pokuta či dokonca zákaz letov do krajín EÚ.

Hovorca komisárky pre klimatické opatrenia Isaac Valero-Ladron uviedol, že Brusel neplánuje ustúpiť leteckým spoločnostiam. „Sme presvedčení, že spoločnosti nariadenie dodržia. Prípadné pokuty (za nedodržanie pravidiel) sú podstatne vyššie než náklady spojené so vstupom do systému,“ dodal. Taktiež pripomenul, že aerolínie môžu požiadať o výnimku z EÚ ETS, ak preukážu, že dodržiavajú národné pravidlá pre znižovanie emisií CO2, ktoré sú ekvivalentné s tými európskymi.

(EurActiv/Reuters/TASR)