EK žiada od kritikov začlenenia aerolínií do ETS konkrétne alternatívy

foto: TASR

Dnes (21.2.) sa v Moskve začala dvojdňové stretnutie krajín, ktoré odmietajú rozhodnutie EÚ zaradiť od začiatku tohto roka všetky letecké spoločnosti využívajúce letiská v Únii do systému obchodovania  s emisiami (EÚ ETS). Na schôdzke takzvanej „Koalície nesúhlasiacich“, kde patria okrem iných aj USA, Čína, Rusko či India, by mali rokovať aj o zatiaľ nešpecifikovaných „protiopatreniach“, čo zvyšuje riziko obchodnej vojny v leteckom sektore.

Rusko bude možno nasledovať kroky Číny, ktorá začiatkom februára zakázala svojim leteckým prepravcom vstúpiť do európskeho programu obchodu s emisiami.  

„Ruská vláda v súčasnosti skúma, či nevydá nariadenie zakazujúce ruským leteckým spoločnostiam zúčastňovať sa na obchode s emisiami,“  uviedla v pondelok ruská spoločnosť Aeroflot, kde približne 53 % akcií vlastní štát. Firma odhadla, že náklady na zosúladenie s EÚ legislatívou ho do roku 2025 budú stáť asi 800 miliónov eur.

Aeroflot dodal, že opozícia voči iniciatíve EÚ by sa mohla z „verbálnych protestov“ zmeniť  na „rôzne formy obchodnej vojny s EÚ“ s veľkými škodami pre leteckú dopravu. Reštrikcie by mohli byť namierené voči európskym aerolíniám v ruskom vzdušnom priestore alebo mať podobu prijatia unilaterálnej emisnej schémy.

EK: Navrhnite alternatívu

Európska komisia pozíciu EÚ dlhodobo bráni s tým, že o znižovaní emisií z leteckej dopravy na globálnej úrovni sa už 15 rokov len diskutuje, ale neprišli zatiaľ žiadne konkrétne kroky. Legislatíva EÚ tiež umožňuje prepravcom z krajín, ktoré príjmu „ekvivalentné opatrenia“ na zníženie emisií, získať výnimku z EÚ ETS.

Deň pred začatím schôdzky „Koalície nesúhlasiacich“ hovorca komisárky EÚ pre klimatické opatrenia Isaac Valero-Ladrón zdôraznil, že oponenti rozhodnutia krajín EÚ by mali navrhnúť konkrétnu alternatívu namiesto toho, aby len kritizovali plán EÚ.

Jedným z riešení by mohla byť celosvetová dohoda o emisiách na úrovni Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO).

„Sú tieto štáty ochotné predložiť pracovný plán s konkrétnym časovým harmonogramom, aby sa dosiahla dohoda na pôde ICAO?“ spýtal sa Valero-Ladrón. „Toto je kľúčová otázka: … Kedy, ako a čo ste pripravení predložiť?" dodal smerom k protestujúcim krajinám.

Ruské aerolínie Aeroflot, obdobne ako ďalšie hlasy kritizujúce začlenenie letectva do EÚ ETS, súhlasia že je potrebné riešiť potenciálnu krízu prostredníctvom ICAO.

(EurActiv/TASR)