Erdoğan chce väčšinu Turecka oddeliť od Európy ďalším kanálom

foto: turecký premiér Recep Tayyip Erdogan, zdroj: TASR

V deň keď sa na severovýchode Turecka začal búrať nedokončený symbol zmierenia s Arménskom, ktorý premiér Recep Tayyip Erdoğan len v januári nazval „podivným“ a vyzval k jeho odstráneniu, odhalil bývalý starosta najväčšieho tureckého mesta avizovaný „šialený projekt“.

Kanál Istanbul

Nová vodná cesta nazvaná „kanál Istanbul“ sa má vybudovať na okraji európskej časti mesta a prepojiť Čierne a Marmarské more. Zatiaľ jediné známe detaily sú dĺžka 45-50 km, šírka 145-150 m a hĺbka 25 m.

Na včerajšej konferencii, kde premiér projekt odhalil, sa zúčastnilo viac ako 1000 ľudí, najmä členovia vládnej strany AKP. Počas Erdoğanovho príhovoru tak z hľadiska zaznievali chvály a vety ako „Turecko je na teba hrdé!“

Premiér, ktorý bol v rokoch 1994-1998 starostom Istanbulu, predstavil svoje „sny“ o meste, o ktorom osmanskí a tureckí lídri uvažovali po stáročia. Prirovnal ich napríklad k snom sultána Mehmeta II, ktorý v roku 1453 dobyl Konštantínopol.

„Veľké sny vždy stáli za veľkými krokmi a veľkými víťazstvami v dejinách. A teraz máme sen pre náš národ a Istanbul. Dnes si vyhŕňame rukávy pre Kanál Istanbul, jeden z najväčších projektov storočia, ktorý zatieni Panamu, Suez a grécky Korint.“

Mesto sa tak má podľa premiérových slov zmeniť na „dva polostrovy a jeden ostrov“ na štýl newyorského Manhattanu.

Odhalenia i tajomstvá

Kanál by mal znížiť objem lodnej prepravy cez Bosporskú úžinu, ktorá je štvrtou najvyťaženejšou na svete, a zlepšiť životné prostredie v jej okolí i na dne. Premiér vysvetlil, že lode prevážajúce cez Bospor 140 miliónov ton ropy, 4 milióny ton LNG a 3 milióny chemikálií, ohrozujú životy 2 miliónov ľudí žijúcich na husto osídlených brehoch. Novou trasou by mohlo denne preplávať až 160 lodí, vrátane tých najväčších tankerov. Ponad kanál by viedlo niekoľko mostov pre pozemnú či železničnú dopravu.

Presná pozícia kanálu je zatiaľ nejasná, špekuluje sa o oblastiach blízko miest Silivri či Çatalca. Premiér nezmienil ani predpokladané náklady projektu.

„Je to tajomstvo. Nebudem dávať túto informáciu, aby sa predišlo špekuláciám“, uviedol a zároveň dodal „Nebude žiaden problém to financovať.“ Spolieha sa pravdepodobne na investorov, ktorých by mal prilákať aj okolitý rozmach výstavby.

„Vznikne príjem z obytných i priemyselných štvrtí, rovnako ako z diaľníc okolo kanála,“ argumentoval Erdoğan.

Doprava cez nový kanál však pravdepodobne nebude podliehať konvencii z Montreux (1936), ktorá v čase mieru garantuje voľný prechod civilných plavidiel cez Bospor a môže tak byť spoplatnená.

Súčasný starosta mesta Kadir Topbaş, vyštudovaný architekt, novinárom povedal, že projekt bude stáť asi 10 miliárd dolárov a výstavba potrvá približne 8 rokov. Predbežné štúdie budú trvať 2 roky, pričom s prípravou sa má začať po júnových parlamentných voľbách. Odhady, že by sa mohol otvoriť pri príležitosti stého výročia vzniku republiky v roku 2023 potvrdil aj samotný premiér.

„Turecko si do roku 2023 zaslúži šialený, veľkolepý projekt ako je tento,“ povedal.

V hľadáčiku aj ďalšie megaprojekty

O alternatíve dopravy cez Bospor začal Erdoğan hovoriť už v časoch kedy bol starostom mesta. Samotnú myšlienku „šialeného projektu“ ohlásil v roku 2008, avšak čakal na správne načasovanie. Tým je zrejme 1,5 mesiaca do parlamentných volieb.

To, že vizionárske projekty sú dobre pripraveným predvolebný ťahom ukazuje aj nový volebný manifest strany AKP, ktorý premiér predstavil v polovici apríla. Zdôrazňujú sa v ňom veľké investície do infraštruktúry a dopravy.

Erdoğan zmienil, že kvôli nárastu populácie v aglomerácii, ktorá by mohla dosiahnuť až 17 miliónov ľudí „vybudujeme v Istanbule dve nové mestá. Jedno z nich na európskej strane a ďalšie na anatólskej strane“.

Na adresu opozičnej strany CHP poznamenal: „Nekradnite tento projekt. Jeho patent patrí nám.“

Zástupca predsedu strany CHP Akif Hamzaçebi však okamžite upozornil, že to bol on, kto ideu dvoch nových miest zaradil do agendy parlamentu už v novembri 2007.

„Nezískal som patent pre tento svoj projekt. Je zaznamenaný v oficiálnej správe parlamentu. Ale premiér, ktorý je prefíkaný, kradne tento projekt CHP,“ vrátil úder Hamzaçebi.

V diskusiách o vybudovaní nových centier v Istanbule sa hovorí najmä o oblasti Kartal a už spomínanej Silivri, kde by malo stáť aj tretie istanbulské letisko, nová univerzita a výstavisko. Naplánovaná je aj konštrukcia tretieho mostu cez Bospor a 10 nových prístavov v prielive, dvoch tunelov pre cestnú a železničnú dopravu, viac ako stovky pristávacích plôch pre helikoptéry či nových veľkých nemocníc.

Vláda už vyjadrila plnú podporu technologickému parku vo východnej časti Istanbulu, ktorý by mal mať rozlohu viac ako 700.000 m2 a byť novým „Silicon Valley“ hlavne pre vojenský priemysel. Vo výstavbe je aj projekt najväčšej diaľnice v krajine medzi Istanbulom a İzmirom s rozpočtom 11 miliárd dolárov.