Napätie medzi leteckými spoločnosťami a EÚ stúpa

zdroj: TASR

Zástupcovia leteckých spoločností na stretnutí v Singapure varovali pred obchodnou vojnou a súdnymi žalobami. Aerolínie sa obávajú vyšších nákladov, ktoré by mohli byť pre niektorých prevádzkovateľov likvidačné. Navyše podľa prepravcov z krajín mimo EÚ Brusel nemá právo žiadať, aby sa do ETS zapojili a môže sa očakávať odvetné opatrenia.

Európska komisia v marci stanovila aerolíniám strop pre emisie vo výške 213 miliónov ton oxidu uhličitého, v roku 2013 by sa mal tento limit znížiť na 208 miliónov ton CO2. Prepravcovia získajú 82% povoleniek zadarmo, 15% si budú musieť dokúpiť. Pre nových spoločnosti, ktoré vstúpia na trh a rýchlo rastúce firmy vyčlenila rezervu 3%..

Aerolínie sa obávajú o svoje zisky

Aerolínie sa obávajú, že zaradením do ETS sa im nielen zvýšia náklady, ale v čase neistého vývoja svetovej ekonomiky to môže prudko znížiť ich očakávané výnosy.

Giovanni Bisignani, generálny riaditeľ Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu (IATA) uviedol, že prepravcom sa zisky výrazne znížia už tento rok, a to kvôli prírodným katastrofám, politickým nepokojom na Blízkom východe a severe Afriky a predovšetkým nárastu cien paliva.

Niektoré firmy považujú nútené začlenenie do ETS za nelegálne. Bisignani pre agentúru Reuters priznal, že pribúda počet krajín, ktoré „silno odmietajú nelegálnu extra-teritoriálnu schému“.

Dodal, že je potrebné urobiť všetko pre to, aby štáty neprijali odvetné opatrenia, ktoré by mohli byť pre Európu vo „fáze prežívania bozkom smrti“.

Najväčšími odporcami plánu sú čínski a americkí prepravcovia. Zástupcovia aerolínií a diplomati uviedli, že Čína hrozí zavedením odvetných opatrení voči európskym aerolíniám a francúzskemu výrobcovi lietadiel firme Airbus.

Asociácia amerických leteckých dopravcov (ATA) sa chystá napadnúť plánované opatrenie EÚ na súde. Podľa nemenovaného zdroja by sa súd v Luxemburgu mal 5. júla zaoberať sťažnosťou niekoľkých amerických spoločností. Právnymi krokmi údajne pohrozili aj čínske spoločnosti – China Southern Airlines a Air China.

„Verím, že musíme podať žalobu,“ uviedol pre Reuters Wei Zhenzhong, generálny tajomník združenia čínskych leteckých spoločností (CATA). Jednostranný prístup EÚ označil za „nevhodný čo sa týka obsahu a spôsobu, ako to urobili“.

Generálny riaditeľ združenia ázijských a pacifických prepravcov (AAPA) Andrew Herdman uviedol: „EÚ chcela urobiť niečo ambiciózne, ale podcenila politickú cenu, ktorú bude musieť zaplatiť.“

Podľa čínskych predstaviteľov by mala Únia upraviť ETS tak, aby reflektovala rozdiely medzi bohatými a chudobnými krajinami.

Wei uviedol, že priestor pre rokovania stále existuje a Čínu onedlho navštívia vysokí predstavitelia Komisie. Neúspešné rokovania by však podľa neho mohli viesť k obchodnej vojne.

EÚ trvá na svojom

Európska komisia nehodlá ustúpiť tlaku dopravcov. Komisárka pre opatrenia na ochranu klímy Connie Hedegaardová pre agentúru Reuters uviedla: „Keď sa začnú niektoré strany vyhrážať európskym spoločnostiam, myslím, že by Európa mala byť veľmi neoblomná.“

Hedegaardová ale nevylúčila možnosť ďalších rokovaní. Komisia minulý týždeň zaslala asociácii čínskych prepravcov list, v ktorom ponúkla riešenie – je ochotná aerolíniám poskytnúť výnimku z ETS v prípade, že krajiny dokážu, že prijali ekvivalentné opatrenia na zníženie emisií z letectva.

Neupresnila však aké obdobné opatrenia má na mysli. Členské štáty EÚ zatiaľ nedohodli ani detaily trestov v prípade, že letecká spoločnosť zavedené opatrenia nesplní. Do úvahy pripadá napríklad zadržanie lietadla danej spoločnosti.

(EurActiv/Reuters)