Sociálne siete vraj vedú ku kríze identity

zdroj: http://www.flickr.com/photos/avalonstar/104526583/

Podľa prominentnej kritičky pôsobenia sociálnych sietí na deti a členky britkého House of Lords, barónky Susan Greenfieldovej, vytvorili aplikácie ako Facebook a Twitter generáciu mladých ľudí, ktorí sú zaujatí iba sebou samým. Títo ľudia sa pri nadmernom využívaní tohto typu kontaktu svojim spôsobom správajú podľa profesorky farmakológie na Oxfordskej univerzite ako deti, ktoré neustále potrebujú počuť reakcie svojho okolia na to, čo cez deň urobili.

Greenfiledová, ktorá v Británii pôsobí ako propagátorka vedy a venuje sa predovšetkým fyziológii mozgu, výskumu Parkinsonovej či Alzheimerovej choroby, tvrdí, že sociálne siete môžu spolu s video-hrami, kompletne „preprogramovať“ mozog užívateľa.

Dôsledkom podľa nej môže byť znížená koncentrácia, potreba po okamžitom uspokojení a zhoršenie neverbálnych schopností, medzi ktoré patrí aj schopnosť pozerať sa počas rozhovoru do očí.

„Pripomína mi to malé deti: ‘Pozri na mňa mami, robím toto‘, ‘Pozri na mňa mami, robím tamto‘. Je to takmer ako keby mali nejakú krízu identity. V istom zmysle to udržiava mozog v stave časovej slučky“, povedala pre britská Daily Mail Greenfieldová.

Niektorí užívatelia sociálnych sietí podľa britskej akademičky cítia potrebu byť „mini-celebritami“. Chcú aby ich ostatní dennodenne sledovali a obdivovali. Robia iba tie veci, ktoré sú „hodné Facebooku“. To je totiž jediný spôsob akým sú schopní definovať samých seba. Svoju identitu získavajú prostredníctvom „ľudí, ktorí o nich vedia“.

Barónka Greenfieldová tvrdí, že nie je odporkyňou nových technológií či počítačov, domnieva sa ale, že predtým ako začnú mladí ľudia fungovať na sociálnych sietiach potrebujú sa naučiť vytvárať skutočné vzťahy s ľuďmi“.

Kritiku tohto razenia niektorí odmietajú s tvrdením, že v tejto oblasti ešte neexistuje relevantný výskum a vedecké dáta, ktoré by na takéto závery oprávňovali. Sociálne siete a predovšetkým Facebook sa s masovým rozšírením stal predmetom kritiky z celej plejády dôvodov. Medzi tie psychologické sa okrem iného radí J to, že v ľuďoch podporuje žiarlivosť a závisť, kedže ich vystavuje nereprezentatívnym úspechom ich virtuálych priateľov.