Emisné limity platia aj pre nákladiaky, právny rámec pre klímu je hotový

Emisie z nákladiakov budú po prvýkrát v Únii regulované. [TASR/Oliver Ondráš]

Európske inštitúcie sa dohodli na nových emisných normách pre nákladiaky a autobusy. Kým automobilky ich považujú za príliš náročné, environmentalisti žiadajú v budúcnosti ich sprísnenie.

Európska komisia minulý týždeň privítala správu, že vyjednávači Rady EÚ pod taktovkou rumunského predsedníctva sa spolu s vyjednávačmi Európskeho parlamentu dohodli na „ambicióznej a vyváženej dohode“ o znížení emisií oxidu uhličitého (CO2) pre nové nákladné automobily a autobusy.

Ide o dohodu týkajúcu sa nariadenia z dielne Komisie, ktoré – v porovnaní s úrovňou z roku 2019 – predvída zníženie emisií oxidu uhličitého o 30 percent do roku 2030. Podľa Komisie tým vzniká dostatočný časový priestor pre výrobcov automobilov a autobusov, aby sa prispôsobili novej situácii.

Hotový právny rámec

Utorňajšia dohoda nadväzuje na decembrovú dohodu o nových emisných normách CO2 pre autá a ľahké dodávky v EÚ na obdobie po roku 2020.

Podľa správy Komisie je to ďalší odrazový mostík pre modernizáciu európskeho sektora mobility a jeho prípravu na klimatickú neutralitu v druhej polovici 21. storočia.

Zníženie emisií z nákladiakov bude povinné

Členské štáty sa dohodli na spoločnej pozícii vo vyjednávaní o znížení uhlíkovej stopy ťažkých nákladných vozidiel. Environmentalisti považujú kompromis za nedostatočný vo svetle klimatických cieľov pre rok 2030.

Komisia zdôraznila, že nové právne predpisy pomôžu emisným cieľom členských štátov, podporia inovácie a bezuhlíkovú mobilitu, posilnia konkurencieschopnosť priemyslu EÚ, stimulujú zamestnanosť a zároveň znížia náklady na pohonné látky pre dopravcov, čím prispejú k lepšej kvalite ovzdušia.

Eurokomisár pre klímu a energetiku Miguel Arias Cañete v tejto súvislosti skonštatoval, že s prvou emisnou normou EÚ pre nákladné automobily sa podarilo dokončiť právny rámec na dosiahnutie európskeho cieľa znížiť emisie skleníkových plynov najmenej o 40 percent do roku 2030.

Rozdielne pohľady

Europarlament sa usiloval dosiahnuť vyšší cieľ zníženia emisií pre nákladné vozidlá – o 35 percent. Avšak členské krajiny trvali na pôvodných limitoch a cieľoch.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) tieto ciele označilo za príliš „náročné“, napríklad aj pre nedostatočne vybudovanú infraštruktúru pre elektrické autá alebo autá na vodíkový pohon, ktoré pomáhajú znižovať uhlíkové emisie.

Únia prvýkrát reguluje emisie z nákladiakov, v hre sú kvóty na elektrokamióny

Európsky parlament žiada výraznejšie zníženie emisií ťažkých vozidiel, ako navrhuje Európska komisia. Logistické spoločnosti volajú po povinnom podiele nízkoemisných vozidiel na trhu.

Poslanci Európskeho parlamentu podporili v stredu 14. novembra v Štrasburgu plány z dielne Európskej komisie na zníženie emisií CO2 …

Za málo ambicióznu považuje novú legislatívu environmentálna mimovládka Transport & Environment (T&E). V roku 2022, keď bude nariadenie prechádzať revíziou, by mal byť hlavný cieľ sprísnený. „Toto je len začiatok,“ povedal o minulotýždňovej dohode expert T&E Stef Cornelis.

Predbežnú dohodu ešte musia schváliť ministri členských štátov (Rada EÚ) a europoslanci, čo sa však považuje už len za formalitu.