Japonské hybridy dominujú nemeckému rebríčku zelených áut

Zdroj: Flickr; autor: edwardandlilly

Dudley Curtis, hovorca environmentálnej mimovládnej organizácie Transport & Environment, ktorá je partnerskou organizáciou VCD, nazval Toyotu „hviezdou“ medzi ekologickými hráčmi roka 2009.

„Toyota takmer dosiahla svoj cieľ EÚ pre rok 2015,“ povedal Curtis pre EurActiv. „V celej svojej flotile urobila výrazný pokrok čo sa týka CO2. Zároveň, ako to zdôraznil aj zoznam VCD, má aj niekoľko veľmi čistých a veľmi efektívnych modelov.“

VCD je automobilová asociácia, ktorá sa venuje environmentálnej a udržateľnej doprave. Má 60 tisíc členov a svoj environmentálny zoznam vydáva už od svojho založenia v roku 1989.

V rebríčku strednej „kompaktnej triedy“ sa model Lexus CT 200h dostal na prvú priečku s celkovým hodnotením 7,83. Na druhom mieste skončila Toyota Auris Hybrid s hodnotením 7,33.

V „rodinnej triede“ sa na prvom mieste umiestnila Toyota Prius s hodnotením 7,53. Druhým najekologickejším autom v tejto triede sa stala Toyota iQ 1.0 VVT-I so skóre 7,43.

Celkovo sa plne hybridný Lexus CT 200h umiestnil na druhom mieste, zatiaľ čo Toyota Prius a Auris sa podelili o štvrté miesto.

Lexus CT 200h produkuje 87 gramov CO2 na kilometer, zatiaľ čo vozidlá Toyoty 89 gramov na kilometer.

EÚ sa zaviazala, že zníži emisie CO2 u nových áut na 130g/km do roku 2015 a na 95g/km do roku 2020. Každý výrobca má určený svoj vlastný limit, ktorý závisí od váhy vozidla.

Proti tejto EÚ legislatíve sa v prvom rade postavili automobilové spoločnosti. Ich odmietavý postoj vyprovokoval organizáciu Greenpeace k založeniu stránky „Temná strana“.

Didier Leroy, prezident a výkonný riaditeľ Toyota Motor Europe, uviedol , že nový zoznam potvrdzuje postavenie Toyoty ako lídra v oblasti ekologických áut.

„Zároveň to ukazuje, že okrem nižšej spotreby má plne hybridná technológia výhodu nad klasickými pohonnými jednotkami pokiaľ ide o skutočné environmentálne dopady a iné znečisťujúce látky,“ povedal.

Zoznam VCD hodnotí environmentálnosť a „sociálnu udržateľnosť“ áut, pričom sa zameriava na emisie CO2, klimatickú zmenu a znečistenie ovzdušia.

Pri bodovaní áut predstavovali emisie CO2 60 % hodnotenia, hlučnosť 20 %, škodlivé emisie typu NO2 a NOx 15 % a ďalšie environmentálne vplyvy 5 %.