Rok po emisnom škandále smerujú obvinenia k národným vládam

emisný škandál, Volkswagen

Volkswagen nebol jediný. FOTO-TASR/AP

Presne pred rokom, 23. septembra 2015, rezignoval šéf Volkswagenu Martin Winterkorn.

Dôvodom bolo odhalenie amerických úradov, že automobilka nainštalovala do vozidiel zariadenia, ktoré „klamali“ na emisných testoch. Špeciálny softvér sa postaral o to, že pri testovaní vykazovali vozidlá emisie podľa noriem, hoci v skutočnosti boli niekoľkonásobne vyššie.

Rok po vypuknutí kauzy sa otvorene hovorí o tom, že podvádzajú aj ostatné automobilky. A obvinenia smerujú k národným vládam.

Prvá správa vyšetrovacieho výboru

Európsky parlament zriadil vlani v decembri špeciálny vyšetrovací výbor. Minulý týždeň schválilo plénum jeho prvú, predbežnú správu.

Správa neobsahuje zistenia výboru, pretože vyšetrovanie sa ešte neskončilo.

Informuje však o pracovnom pláne. Dôležitou fázou bolo vypočúvanie svedkov a odborníkov a zbieranie listinných dôkazov.

Výbor vypočul podľa tlačovej správy Parlamentu 37 účastníkov. Medzi nimi aj viceprezidenta Renaultu, technologického šéfa Volkswagenu a manažéra Európskeho združnia výrobcov automobilov. Pred europoslancov predstúpil aj exkomisár pre priemysel Günter Verheugen.

Nepodvádzal len Volkswagen

Predbežná správa síce zistenia výboru neuvádza, pre portál EurActiv.sk ich však sprostredkoval jeden z jej autorov.

„Po prvé, je dôležité, že už sme sa uistili, že Volkswagen nebol jediný, kto podvádzal,“ povedal v rozhovore holandský europoslanec Gerben-Jan Gerbrandy (Democraten 66, ALDE).

„Takmer všetci výrobcovia automobilov nejako podvádzajú, aby ľahko prešli emisné testy a uvádzajú na cesty autá, ktoré vypúšťajú mnohonásobne viac NOx a ďalších nebezpečných látok,“ spresnil Gerbrandy.

Podvádzaniu ostatných automobiliek pri emisných testoch sa venuje aj najnovšia analýza mimovládky Transport & Environment (T&E). Dáta o emisiách z 230 modelov áut pochádzajú z vyšetrovaní národných inštitúcií a z verejných zdrojov.

29 miliónov „špinavých“ áut

Podľa štúdie je na tom Volkswagen – prichytený pri čine – ešte dobre v porovnaní s ostatnými.

„Naftové vozidlá Fiat a Suzuki znečisťujú v priemere 15-krát viac, ako je legálny strop NOx; vozidlá Renault-Nissan prekračujú limit viac ako 14-krát; značky Opel/Vauxhall od General Motors znečisťujú 10-krát viac, kým naftové vozidlá Volkswagenu znečisťujú dvakrát viac, ako je štandard Euro 6.“

Špinavé vozidlá v Európe

T&E vypočítal, že po európskych cestách dnes jazdí 29 miliónov „špinavých“ vozidiel. Teda takých, ktoré prekračujú limit aspoň štvornásobne.

Najviac – 5,5 milióna ich jazdí po Francúzsku. Na Slovensku je 130-tisíc špinavých vozidiel.

Štáty žmúria oči

Ako je možné, že si to automobilky dovolia aj rok po škandále? Gerbrandy aj T&E hovoria o „krytí“ zo strany národných vlád.

„Národné vlády veľmi silne kryjú svoj domáci automobilový priemysel,“ povedal pre EurActiv.sk europoslanec. Expert T&E Greg Archer zase v tlačovej správe uviedol, že „automobilový priemysel si privlastnil svojich regulátorov.“

Gerbrandy aj Archer tvrdia, že cieľom národných vlád je chrániť domáce automobilky.

Nie všetky štáty však prižmúrili oči. Vo Francúzsku začal prokurátor vyšetrovať Volkswagen. Generálne riaditeľstvo pre politiku hospodárskej súťaže, spotrebiteľské záležitosti a kontrolu podvodov sa zase sústredí na skúmanie podvodného softvéru.

Európsky regulátor nebude

Akcieschopnosť chce preukázať aj Európska komisia.

Navrhla dve opatrenia. Prvé má zabezpečiť meranie skutočných, nie laboratórnych emisií. Druhé opatrenie jej dáva väčšie právomocí pri kontrole národných inštitúcií.

Kritici však tvrdia, že kým nebudú testy harmonizované, automobilky budú môcť manévrovať. T&E a ďalší navrhujú preto vytvorenie európskeho regulátora.

Vznik novej európskej agentúry však už vylúčila komisárka pre jednotný trh Elzbieta Bienkowska. Podľa nej nie je potrebná.

Lojálna spolupráca členských krajín?

Europoslanci medzitým pokračujú vo vyšetrovaní. V ďalšej fáze si chcú vyžiadať viac informácií od Európskej komisie aj národných vlád.

V tejto chvíli sa zdá, že kameňom úrazu bude najmä spolupráca s členskými štátmi.

„Europoslanci majú informácie, že tento proces spomaľujú a blokujú niektoré členské štáty, ktoré odmietajú dodať potrebné informácie,“ povedal podľa TASR slovenský člen vyšetrovacieho výboru Ivan Štefanec (KDH, EPP).

Parlament v schválenej predbežnej správe „požaduje, aby vlády, parlamenty a príslušné orgány členských štátov pomáhali vyšetrovaciemu výboru pri plnení jeho úlohách.“ Pripomína „zásadu lojálnej spolupráce stanovenú v právnych predpisoch Únie.“