Volkswagen naštartoval po ekologickejšej ceste

Nemecká automobilka Volkswagen včera (6.3.) oznámila „zásadné ekologické reštrukturovanie“ s cieľom znížiť v období 2006-2015 emisie oxidu uhličitého svojich produktov o 30 %.

„Každá nová generácia modelu bude v priemere o 10 až 15 percent efektívnejšia ako jej predchodca,“ uvádza sa v stanovisku spoločnosti.

Viac než dve tretiny investícií Volkswagenu v celkovej výške 62,4 miliardy eur by sa až do roku 2016 mali minúť na zvýšenie efektívnosti vozidiel, lepšie technológie a ekologickejšiu produkciu. Približne 600 miliónov eur by sa malo investovať do rozšírenie využívania obnoviteľných zdrojov energie, najmä slnečnej, veternej a vodnej.

„Vítame, že viac a viac výrobcov áut oznamuje, že prekonajú cieľ pre roku 2015 a dúfame, že výrobcovia budú pokračovať vo svojom úsilí znižovať CO2 za účelom dosiahnuť cieľ pre rok 2020 vo výške 95 gramov na kilometer,“ uviedol pre EurActiv hovorca komisárky pre klimatické opatrenia Isaac Valero-Ladrón.

Predseda predstavenstva skupiny Volkswagen Martin Winterkorn na prebiehajúcom autosalóne v Ženeve uviedol: „Našim deklarovaným cieľom je urobiť z Volkswagenu vedúceho producenta áut aj v ekologickej oblasti.“

Na autosalóne tiež predstavili nový model vozidla Eco Up!, u ktorého sa automobilke podarilo znížiť emisie CO2 na 79 g/km.

Greenpeace: Lobisti zavádzali

Pozitívne správy prekvapili najmä environmentalistov. Volkswagen bol totiž jedným z najtvrdších odporcov noriem EÚ a podľa správy organizácie Greenpeace bola spoločnosť najviac znečisťujúcim európskym producentom áut.

V liste z júna 2010, do ktorého EurActiv nahliadol, zástupcovia Volkswagenu uviedli, že budúce ciele pre zníženie CO2 „určite nemožno naplniť opatreniami energetickej efektívnosti uskutočnenými len na samotnom vozidle“.

Cieľ vo výške 95 gramov CO2 na kilometer pre rok 2020 sa podľa nich „nezakladá na pevnom vyhodnotení vplyvov ani na realistickom ocenení nákladov a technického pokroku nutného pre splnenie cieľa podľa časového rámca“.

Franziska Achterberg, odborníčka Greenpeace EU pre dopravnú politiku, uviedla, že úplný obrat spoločnosti ukazuje, že jej lobisti uvádzali politikov EÚ do omylu ohľadom technických možností dosiahnutia ráznejších redukcií emisií.

„Hlasno zavýjali a dosiahli, že EÚ stanovila štandard, ktorý je príliš konzervatívny,“ uviedla. „V ústrety intenzívnemu verejnému tlaku teraz priznali, že dokážu vyrábať čistejšie autá oveľa rýchlejším tempom.“

„Politici EÚ by mali dbať na to, aby neurobili tento rok rovnakú chybu pri revízii štandardov emisií áut pre rok 2020, inak skončia s cieľom, ktorý je prekonaný ešte pred tým, ako vstúpi do platnosti,“ dodala.

Emisie klesajú

Zelený obrat Vokswagenu prišiel krátko po vydaní novej analýzy spoločnosti JATO Dynamics, v ktorej sa uvádza, že priemerné emisie z nových áut v EÚ klesli minulý rok o 3,4 percenta na 136 g/km.

Hoci emisie celej flotily osobných vozidiel v Európe boli vyššie  – 141 gramov CO2 na kilometer – ich zníženie zo strany takmer všetkých producentov pomáha k dosiahnutiu stanoveného cieľa pre rok 2015. Osem značiek sa už dokonca dostalo pod európsky cieľ do polovice desaťročia vo výške 130 g/km. Lídrom v tejto oblasti zostáva Fiat s priemerom 118,2 g/km.

Siegried de Vries, hovorkyňa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), odmietla obvinenia ekológov, že obrat nemeckej automobilky ukazujú, že vývoj už dávno prekonal cieľ pre rok 2015 a je potrebné ho sprísniť.

„Ešte nie sme v roku 2015, tento cieľ je výzvou a to sa nemení,“ uviedla pre EurActiv. „Zlepšenie uvidíte v nadchádzajúcich rokoch s každým novým modelom, pretože výrobcovia robia dobrý pokrok, avšak je príliš skoro predpovedať výsledok, takže hovoriť o prekonaní cieľov je absolútny nezmysel.“