Vypočujte si záznam diskusie Obnoviteľné zdroje: Má Slovensko na viac? o tom, ako sa spätné zarátanie údajov o obnoviteľných zdrojoch prejaví na smerovaní slovenskej energetickej politiky.
Európska komisia navrhla zaviesť novú emisnú normu Euro 7 na autá, dodávky, nákladné vozidlá a autobusy. Proti návrhu novej normy sa ale stavia automobilový priemysel, ktorý žiada jej modifikáciu.
Slovensko dlhodobo prekračuje denné limity koncentrácie tuhých častíc v ovzduší. Okrem toho neprijalo adekvátne opatrenia na zlepšenie situácie. Európska komisia ho preto žaluje na Súdnom dvore EÚ.
Európska komisia zverejnila návrh novej chemickej stratégie. Cieľom je nulové znečistenie vody a vzduchu nebezpečnými chemickými látkami, v procese ich výroby i použitia. Implementácia môže byť zložitá.
IT asociácia vidí v národnom pláne obnovy málo digitalizácie vo vzdelávaní, lekárka je k potenciálnym výsledkom v zdravotníctve skeptická, ak sa nebude riešiť personálne zabezpečenie.
S výzvou na nápravu klímy otvoril britský princ William online konferenciu platformy TEDtalk. Vystúpili na nej svetoznámi aktivisti, umelci, celebrity a politici, aby zmobilizovali a zjednotili s ľudí pre boj s klimatickou krízou.
Dlhodobé podfinancovanie železničnej dopravy a málo cyklotrás. Podľa mimovládok by investície z Plánu obnovy po koronakríze mali smerovať do verejnej dopravy. Bolo by to elegantné riešenie na zníženie emisií, lepšie ovzdušie a dosiahnutie klimatických cieľov, ktoré Slovensko neplní.
Európska komisia oznámila, že plánované prepojenie trhov s uhlíkom v EÚ a Švajčiarsku bude fungovať od septembra, čím sa spoločnostiam rozšíri okruh potenciálnych partnerov na obchodovanie s emisnými kvótami.
Predstavitelia slovenského priemyslu podporujú zavedenie uhlíkového cla. Nevidia ale dôvod, aby sa zároveň rušilo bezplatné prideľovanie emisných kvót ako to navrhuje Európska komisia.
Združenie európskych výrobcov automobilov v liste varuje eurokomisiu, že pre „koronakrízu“ bude pravdepodobne potrebovať odklad v plnení klimatických cieľov. Ich obavy zdieľajú aj slovenské automobilky.
Väčšina európskych krajín zaznamenala po zavedení opatrení súvisiacich s koronavírusom zníženie dopytu po elektrickej energii, ukazuje analýza think-tanku Ember. Niektorí analytici v tejto súvislosti varujú pred kolapsom európskeho systému obchodovania s emisiami.
Česká republika výstavbu dobíjacích staníc pre elektromobily financuje z eurofondov, Slovensko používa peniaze zo štátneho rozpočtu. V ďalšom programovom období to však chce zmeniť.
Viac než polovica Európanov by ako prioritu Európskeho ekologického dohovoru chcela vidieť rozvoj energie z obnoviteľných zdrojov. Na Slovensku to takto vníma iba 35 percent respondentov.
Je prineskoro zabrániť všetkým negatívnym následkom klimatickej zmeny, varuje eurokomisár pre krízové riadenie. Na environmentálne projekty vyčlenila Únia 3,4 miliardy eur, na Slovensku financujú kvalitnejšie ovzdušie.
Národný program znižovania emisií navrhuje spustiť osvetovú kampaň o rizikách spaľovania tuhých palív alebo zjednotiť sadzbu dane pre benzín a naftu. Slovensko ho malo Európskej komisii malo predložiť už v apríli 2019, envirorezort plánuje odovzdanie do volieb.
Financovanie opatrení pre kvalitu európskeho ovzdušia sa musí vyrovnať s odporom členských štátov, ako aj s opatreniami nezaujímavými pre banky či nepopulárnymi u vodičov.
Viacerí politici vidia riešenie v dotáciách na výmenu kotlov. Aktivisti však pripomínajú, že efektívnejšie kotle nepomôžu, ak teplo uniká pre nedostatočnú izoláciu.
Európske fórum vyzvalo z Bratislavy priemysel, poľnohospodárstvo a dopravu, aby znížili znečistenie ovzdušia. Lenže slovenskí ministri zodpovední za tieto sektory ani noví eurokomisári pre životné prostredie sa na ňom nezúčastnili.