Aké iniciatívy pripravuje Európska komisia v ďalšej časti roka 2021? V júni predstaví veľký legislatívny balík „Fit for 55“ ako aj nové iniciatívy pre biodiverzitu, obehové hospodárstvo a dopravu.
V roku 2010 slovenské železnice prepravili približne 46 tisíc ľudí. V roku 2019 ich už bolo 80 tisíc. Podiel železničnej dopravy na celkovej verejnej doprave rastie aj vo zvyšku Európy.
Európa bude mať v nasledujúcich rokoch čoraz menšiu spotrebu fosílnych palív. To výrazne ovplyvní vzťahy Únie s dôležitými susedmi ako je Rusko, ako aj s globálnymi hráčmi ako sú Spojené štáty americké, Čína a Saudská Arábia.
V prvej desiatke európskych znečisťovateľov stále dominujú uhoľné elektrárne. Je ich však čoraz menej, čo významne prispieva k poklesu celkových emisií v energetike. Naopak, rastú emisie z medzinárodnej leteckej a lodnej dopravy ako aj zo spaľovania biomasy.
Obyvatelia krajín V4 si uvedomujú riziká spojené s klimatickou zmenou. Väčšina z nich podporuje cieľ dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Už menej ich je pripravených zmeniť svoje spotrebiteľské správanie.
V roku 2017 boli emisie skleníkových plynov v EÚ o 21% nižšie, než v 1990. Cieľ dvadsaťpercentného poklesu do roku 2020 sa podarí splniť. Na Slovensku klesli o 41 percent.
Najviac osobných áut na hlavu je registrovaných v Luxembursku, po roku 2004 ich najviac pribudlo v Poľsku. Na Slovensku počet osobných áut v tom istom období narástol o viac ako milión.
Podľa čiastkových štatistík počet vegánov a vegetariánov v Európe rastie. Vegánska diéta je priaznivejšia ku klíme: hlavným zdrojom CO2 z poľnohospodárstva je živočíšna výroba.
Obehová ekonomika je ekonomickým modelom, ktorý sa snaží o efektívne využívanie zdrojov ich opätovným použitím. Holandsko recykluje takmer 30, Francúzsko a Belgicko takmer 20 percent materiálov. Na Slovensku miera recyklácie posledné desaťročie stagnuje. Medzi rokmi 2010 a 2016 klesla o...
Počet slovenských domácností napojených na kanalizáciu oproti začiatku 90. rokov stúpol o takmer 15 percent. V porovnaní s vyspelými krajinami je však stále nízky - len 66,4 %.
Od roku 1990 klesla na Slovensku úmrtnosť v dôsledku vystavenia znečisteniu pevnými časticami (PM2.5) o viac než 67%.
V rokoch 2014-2020 je v eurofondoch na tento cieľ vyčlenených viac ako 200 miliónov eur.
Náklady zo znečistenia ovzdušia na Slovensku od roku 1990 klesli o takmer 62 percent. Znečistenie ovzdušia poškodzuje ľudské zdravie a životné prostredie.
Podiel dopravy na celkových emisiách skleníkových plynov v EÚ rastie. Asi tretinu emisií z dopravy vyprodukuje nákladná a autobusová doprava. Na Slovensku je to 45 percent.
Slovensko patrí medzi krajiny EÚ s najvyšším podielom verejnej dopravy - vlakov, autobusov a trolejbusov. Aj tak však tri štvrtiny dopravy osôb zabezpečujú osobné autá.
Slovensko vyprodukuje na obyvateľa menej odpadu, ako priemer EÚ. Jeho množstvo však od roku 2000 rastie - zatiaľ čo v EÚ klesá. Priveľa odpadu stále končí na skládkach.
Stav slovenských lesov je jedna z top environmentálnych výziev na Slovensku. Infografika ponúka základné štatisticky EÚ a OECD o dôvodoch a rozsahu úbytku lesov a ťažby dreva.
Suchá, záplavy, požiare, vlny horúčav, hurikány... rok 2017 bol plný extrémnych výkyvov počasia. Len v Spojených štátoch spôsobili katastrofy vyvolané počasím a klímov škody za viac ako 300 miliárd dolárov.